ISO 14001
نویسنده : مدیر سایت    
دوشنبه 23 مرداد 1396
    
بازدید: 8287
    
زبان : فارسی
    

سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2015 ،(ویرایش جدید)

چراISO 14001 ویرایش می شود؟
همه استانداردهای ISOهر پنج سال جهت اعمال تغییرات مورد نیاز با شرایط موجود و مرتبط با بازار کنونی بازنگری می شوند. ISO 14001:2015 پاسخگوی آخرین روندها می باشد و از سازگاری با سایر استانداردهای سیستم مدیریت مانند ISO 9001 اطمینان حاصل می کند.

تغییرات اصلی استاندارد شامل چه مواردی هستند؟
–        مدیریت ریسک
نسخه جدید نیاز به مدیریت بهتر ریسک را با تاکید بیشتری بر رهبران سازمان به منظورترویج مدیریت زیست محیطی پوشش می دهد.

–        مدیریت زیست محیطی استراتژیک
مدیریت زیست محیطی یک نقش برجسته در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سازمان دارد. نیاز جدید به درک کلی از سازمان به منظور شناسایی فرصت هایی برای سازمان و محیط زیست لحاظ شده است. تمرکز ویژه بر روی مسائل و تغییر شرایط مربوط به نیازها و انتظارات ذینفعان از جمله الزامات قانونیو شرایط محیطی محلی، منطقه ای یا جهانی است که می توان دبر سازمان تاثیر بگذارد، و یا توسط، سازمان تحت تاثیر قرارگیرد.

–        رهبری
برای اطمینان از موفقیت سیستم، یک بند جدید مرتبط با مسئولیت های خاص کسانی که در نقش رهبری قرار دارند جهت ترویج مدیریت زیست محیطی در سازمان اضافه شده است.

–        حفاظت از محیط زیست
انتظارات از سازمان به منظور اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از محیط زیست از آسیب و تخریب، مطابق با چارچوب سازمان گسترش یافته است.متن اصلاح شده به اقداماتی شامل پیشگیری از آلودگی، استفاده از منابع پایدار، کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری، حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم، و غیره تاکید کرده است.

–        عملکرد زیست محیطی
با توجه به مفهوم بهبود مستمر یک تغییر در تاکید از بهبود سیستم مدیریت به بهبود عملکرد زیست محیطی وجود دارد. سازگار با تعهدات سیاست سازمان ، سازمان ملزم به کاهش تولید گازهای گلخانه ای، فاضلاب و زباله می باشد.

–        چرخه حیات
علاوه بر نیاز فعلی مدیریت جنبه های زیست محیطی مرتبط با محصولات و خدمات تهیه شده، سازمان نیاز به گسترش کنترل و نفوذ بر اثرات زیست محیطی مرتبط با استفاده از محصول و مراحل پایان زندگی و دفع پسماندهای محصول دارد.

–        ارتباطات
توسعه استراتژی ارتباطات با تاکید برابر بر ارتباطات داخلی و خارجی اضافه شده است.و شامل نیاز به ارتباط با اطلاعات سازگار و قابل اعتماد و ایجاد مکانیسمی برای افراد تحت کنترل سازمان به منظور ایجاد پیشنهاداتی در مورد بهبود سیستم مدیریت زیست محیطی می شود. تصمیم به برقراری ارتباطات خارجی توسط سازمان حفظ شده است، اما نیاز به در نظر گرفتن گزارش اطلاعات حساب مورد نیاز سازمان های نظارتی و انتظارات سایر اشخاص ذینفع نیز می باشد.

–        مستندات
منعکس کننده تکامل سیستم های مبتنی بر کامپیوتر برای اجرای سیستم های مدیریت می باشد. روی واژه “اطلاعات مستند”، به جای “اسناد” و “پرونده” ویرایش شده است.

مهندسی مجدد کسری سیستم ، آماده ارائه مشاوره سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2015 ،آموزش و استقرار آن در سازمان شما می باشد.

***لطفا از مشاورین با صلاحیت ، حرفه ای و متعهد استفاده نمایید.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.