ISO 9001
نویسنده : مدیر سایت    
دوشنبه 23 مرداد 1396
    
بازدید: 8496
    
زبان : فارسی
    

سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 

آخرین ویرایش استاندارد ISO 9001، استاندارد شاخص سیستم های مدیریت ایزو منتشر شد. این استاندارد ماحصل سه سال فعالیت کارشناسان ۹۵ کشور بازنگری کننده این استاندارد برای به روز رسانی آن با توجه به نیازهای امروز است.

بیش از ۱.۱ میلیون گواهینامه در سراسر جهان بر اساس این استاندارد صادر شده است. استاندارد ISO 9001، به سازمانها کمک می کند تا به مشتریان نشان دهند، قادر به تولید محصولات و ارایه خدمات با کیفیت ثابت هستند. این استاندارد همچنین به عنوان ابزاری جهت تسهیل فرایندها و افزایش بهره وری  به کار می رود.

استاندارد ISO 9001 توسط کمیته فنی ISO/ TC 176/SC2 تدوین شد. 

استاندارد ISO 9001:2015 جایگزین نسخه قبلی خواهد شد و مراجع گواهی کننده باید ظرف ۳ سال نسبت به صدور کلیه گواهی ها بر اساس این استاندارد جدید اقدام نمایند.

استاندارد ISO 9000 که مفاهیم و زبان مورد استفاده در خانواده استاندارد ISO 9000 را معین می کند نیز بازنگری شده و نسخه جدید آن موجود است.

برخی از تغییرات حاصل در ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱ یعنی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ بدین شرح می باشد:

۱-  تغییرات تعاریف در متن: وارد کردن، حذف یا تغییر تعاریف از جمله تغییراتی است که در ویرایش جدید حاصل شده است. به طور مثال واژه محصول به ۳ بخش: خروجی، محصول و خدمات تقسیم شده است.

۲-  تغییر ساختار: شاید یکی از بزرگترین تفاوت های بین این دو ویرایش ساختار آن ها باشد. نسخه جدید به ۱۰ بند افزایش پیدا کرده است:
۱دامنه کاربرد

۲- استانداردهای مرجع

۳- واژگان و تعاریف

۴- زمینه کاری سازمان (محیط سازمان)
جهت شناخت محیط سازمان، عوامل داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و استراتژی سازمان و تاثیرات آن¬ها بر سیستم مدیریت کیفیت باید مورد توجه قرار گیرند.

۵- رهبری
این بند به الزامات مرتبط با مدیریت ارشد، که می تواند یک شخص یا گروهی از افراد کنترل کننده سازمان باشد، می پردازد.

۶- طرح ریزی
بخش اول این بند مربوط به شناسایی ریسک هایی است که می تواند بر توانایی سازمان برای تولید محصول و ارائه خدمات قابل قبول تاثیر بگذارد. سازمان باید اقداماتی را جهت کنترل ریسک ها و فرصت ها طرح ریزی کند.

۷پشتیبانی
این بند شامل الزامات تعیین شده توسط سازمان، تامین منابع مورد نیاز برای استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت، می باشد.

۸- عملیات
سازمان باید طرح ها و فرآیندهایی را جهت برآورده ساختن الزامات مشتری و طراحی محصول و خدمات، ایجاد کند. بند ۷ ویرایش ۲۰۰۸ معادل بند ۸ این ویرایش می باشد.

۹- ارزیابی عملکرد
این بند مربوط به الزامات پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی می باشد.

۱۰- بهبود
عدم انطباق های موجود یا آن دسته از عدم انطباق هایی که می تواند به وجود آید، باید شناسایی شده و با استفاده از اقدامات اصلاحی، تحت کنترل قرار گیرند. در این ویرایش بندی در خصوص اقدام پیشگیرانه وجود ندارد. الزامات مورد نیاز برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی آن، نیز می بایست توسعه داده شود.

 

مهندسی مجدد کسری سیستم ، آماده ارائه مشاوره سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 ، آموزش و استقرار آن در سازمان شما می باشد.

***لطفا از مشاورین با صلاحیت ، حرفه ای و متعهد استفاده نمایید.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.